USZKODZENIE STOŻKA ROTATORÓW

Stożek rotatorów inaczej określany "pierścieniem" zbudowany jest ze ścięgien 4 mięśni - nadgrzebieniowego , podgrzebieniowego, podłopatkowego i obłego mniejszego. Jego funkcją jest stabilizacja głowy kości ramiennej, unoszenie kończyny górnej , ruchy rotacyjne barku.

Patologie stożka należą do najczęstszych problemów klinicznych barku.
Dotyczą głównie pacjentów po 40 roku życia w przebiegu postępujących zmian degeneracyjnych oraz aktywnych ludzi młodych i sportowców na skutek urazów.

Przyczyny:
- postępujące zmiany degeneracyjne na skutek powtarzalnych ruchów,
- ostre urazy barku.

Objawy:
- ból barku w czasie spoczynku, nocnego odpoczynku i przede wszystkim w czasie czynnych ruchów obręczy barkowej,
- ograniczenie ruchomości barku w zakresie odwodzenia , ruchów rotacyjnych,
- osłabienie siły mięśniowej, zaniki mięśni obręczy barkowej.

Rozpoznanie:
- Diagnoza opiera się na badaniu klinicznym oraz badaniach obrazowych - USG i MRI.

Leczenie:
- artroskopowa rekonstrukcja stożka rotatorów,
- leczenie zachowawcze - unieruchomienie i rehabilitacja,
- otwarta rekonstrukcja stożka rotatorów,
- transfery mięśniowej,
- endoprotezoplastyka stawu ramiennego przy towarzyszących zmianach zwyrodnieniowych i nienaprawialnym uszkodzeniu.