REKONSTRUKCJA ACL - WIĘZADŁA KRZYŻOWEGO PRZEDNIEGO

Uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego należą do najczęstszych powikłań urazów sportowych.
Mogą one występować nawet w 60% wszystkich urazów stawu kolanowego.

Następstwem uszkodzenia ACL jest niestabilność stawu utrudniająca lub wręcz uniemożliwiająca uprawianie sportu oraz codzienne funkcjonowanie.

Liczne badania naukowe potwierdzają , że niewydolne więzadło krzyżowe przednie przyczynia się do rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego czego następstwem może być konieczność endoprotezoplastyki stawu.

Istnieje wiele technik rekonstrukcji.

Metodą preferowaną przeze mnie jest rekonstrukcja ACL z użyciem więzadła rzepki z dwoma bloczkami kostnymi tzw. B-T-B.
Przeszczep jest stabilizowany przy pomocy śrub biowchłanialnych , które wprowadzane są do wcześniej przygotowanych kanałów w kości piszczelowej oraz kości udowej.
Metoda ta zapewnia naturalną przebudowę i połączenie "kość do kości" oraz bardzo dobrą wytrzymałość przeszczepu.
Zabieg wykonywany jest pod kontrolą artroskopu.

Po zabiegu orteza stawu kolanowego stosowana jest przez 2-4 tyg, odciążanie kończyny i chód z użyciem kul łokciowych - 6tyg.

Okres przebudowy więzadła trwa powyżej 9 miesięcy i po tym czasie zalecane jest dopiero wznowienie pełnej aktywności.

Bardzo istotna jest również właściwa rehabilitacja celem uniknięcia wtórnej niestabilności na skutek rozciągnięcia przeszczepu oraz odpowiedniego odbudowania siły mięśni.